Restauratie van de Spoorwegbrug en herbestemming tot fiets- en wandelbrug
Spoorwegbrug Beringen
Beringen
2011-2020
De Spoorwegbrug in Beringen, een voormalige verbinding tussen de koolhaven en de mijn, was aan vernieuwing toe. Daarbovenop moest ze een plaats krijgen in het nieuwe Limburgse fietsnetwerk van het Kolenspoor. De vernieuwing verliep in twee fases: eerst de nodige restauratie en conservatie, daarna de toevoeging van een nieuwe fiets- en wandelbrug.
Historie ontmoet innovatie
-
De steenkoolmijn van Beringen was één van de zeven hoekstenen van het Limburgse mijngebied. Er werden grote volumes steenkool uitgevoerd, maar de verkeersinfrastructuur in Limburg was niet sterk genoeg om dit allemaal via de wegen te kunnen transporteren naar de klant. In de hele regio waren slechts enkele verharde wegen. Het steenkooltransport verliep daarom hoofdzakelijk via het spoornetwerk.
Het kolenspoor - dat van Beringen tot Maasmechelen loopt - is al sinds 1980 niet meer in gebruik en ook de mijn van Beringen sloot in 1989 de deuren. Maar een aantal van de oude spoorrails is behouden en het kolenspoor verbindt vandaag de toeristische bezienswaardigheden rond de Limburgse mijngeschiedenis.
De Spoorwegbrug boven de Koolmijnlaan in Beringen was echter aan vernieuwing toe. De provincie heeft bovendien plannen om het voormalige kolenspoor om te vormen tot een Limburgse fietssnelweg - een functie die de vernieuwde brug mee moet invullen. Wij stonden in voor de restauratie van de beschermde Spoorwegbrug en de constructie van de nieuwe fiets- en wandelbrug.
-
Restauratie beschermde Spoorwegbrug
De Spoorwegbrug is een liggerbrug: stalen liggers of balken vormen de volledige overspanning, die rust op de betonnen brughoofden. De focus van de restauratie lag op conservatie:
De staalstructuur werd opgefrist en versterkt.
De brughoofden - met hun kenmerkende borstwering in kruisverband, baksteenmetselwerk met muizentanden en gecementeerde panelen - werd behouden.
De houten treinbils en spoorstaven werden na de restauratie teruggeplaatst.
Nieuwe fietsers- en voetgangersbrug
Bovenop de gerestaureerde brug kwam een nieuwe constructie, die vandaag dienst doet als fietsers- en voetgangersbrug over de Koolmijnlaan. De twee nieuwe brugstroken volgen de historische context van de twee bestaande brugdekken - één per richting tussen de voormalige kolenhaven en de mijn van Beringen.
De twee U-vormige brugstroken zijn zo’n 21 meter lang en uitgevoerd in een goudkleurige, matte afwerking met sfeervolle LED-verlichting. Ze bestaan uit gesloten wanden van twee verschillende hoogtes en een vloer in antisliproosters. De onderliggende treinbils en spoorstaven zijn nog zichtbaar. Zo fiets of wandel je over de Spoorwegbrug in verbinding met haar rol in de Limburgse mijngeschiedenis.